top of page
Trama (2022)
Proxyco Gallery, Nueva York
Malla para andamios; maqueta a escala del espacio de la galería (prestada por la galería); trozo de terciado y asfalto; cajón de terciado y asfalto, video 12 min; fotografía digital
(Este trabajo fue el resultado de la residencia realizada en ISCP como parte de la Beca Arte CCU).
María nos hace conscientes de aquellos materiales fantasmas que configuran significativamente nuestro entorno, al emplear objetos cotidianos que encontramos en las calles de Nueva York: la malla para cercar una obra en construcción, el asfalto que cubre las calzadas, la madera contrachapada que sirve de encofrado para esta selva de concreto. La entrada «original» tiene en realidad dos vanos, algo que no había notado en un principio. El espacio se transforma al instalar una malla negra que comienza en el pilar de la puerta de entrada, ubicada al centro de los dos vanos/vitrinas. La malla se adentra en la galería, rodea una pared falsa y entonces regresa al otro borde de la vitrina, que es también el extremo de la galería. El resultado es una estrecha entrada que obliga a ponerse de lado para atravesarla -y que yo había pasado inadvertidamente-, con el fin de llegar al «espacio de exposición» donde están todos los «objetos de arte».
Ruo Jia
Fragmento del artículo Post-Trauma publicado en Revista Artishock
Leer texto completo (ES)
--------
Trama* (2022)
*english translation for the word "trama" is not posible, as in spanish means Plot and Weft at the same time.
Proxyco Gallery, New York
Scaffolding netting; scale model of the gallery space (lent by the gallery); piece of plywood and asphalt; plywood crate and asphalt; video 12 min; digital photography. 
(This work was the result of a residency at ISCP as part of the Arte CCU Fellowship).
Using everyday objects on the streets of New York —the mesh to enclose a construction site, the asphalt that lays the roads, the plywood that goes way back in María’s oeuvre that serves as formwork for the concrete forest—that are ghost materials which significantly create our environment, María is bringing them to the forefront of our awareness. The “original” entrance space is actually double bayed compared to what I first perceived. It is recreated by installing a black mesh envelope that starts from the middle mullion between the two bay-ed storefront windows and the entrance doorway, enclosing a short wall-slab on the side of the entrance, and circle back to the other side of the window, which is also the edge of the space. The result is a new entrance space that I experienced, with a black meshed “wall” and a white plastered wall leading to a small entrance gap that one needs to turn sideways in order to squish through, that I rushed in unnoticed, in order to get into the “exhibition space” that I found all the “art objects.”

Ruo Jia

Fragment of the article Post-Trauma published on  Artishock Magazine

Read complete text (EN)

Proceso y registros de la residencia  ----------  Process and documentation of the residency
bottom of page